Jos Loeven is iedere woensdagmorgen in het Barghse Huus in ’s-Heerenberg te vinden. Dan is er één van de spreekuren Formulierenhulp, georganiseerd door Welcom. Tussen 9.00 en 12.00 uur heeft hij een aantal afspraken staan om mensen te helpen. “Ik heb nog nooit een formulier niet in kunnen vullen”, vertelt Jos me. Vandaag gaan we geen formulieren invullen, maar vertelt Jos meer over zijn vrijwilligerswerk.
We hebben afgesproken in het Albertusgebouw in Didam. Hier kunnen mensen ook terecht voor Formulierenhulp: op woensdagavond van 17.30 tot 19.30 uur en op vrijdagmorgen van 9.00 tot 12.00 uur. Jos begint te vertellen: “Ik vind het echt mooi werk, want ik vind het fijn om mensen te kunnen helpen.” Als voormalig ambtenaar van de Burgerlijke Stand bij gemeente Zevenaar heeft hij in zijn werkende leven heel wat formulieren voorbij zien komen. “Ik was daar juridisch adviseur. Mooi werk, vaak puzzelen om tot goede resultaten te komen en problemen op te lossen. Soms eenvoudig en soms heerlijk complex.” Toen Jos richting zijn pensioenleeftijd ging, is hij op zoek gegaan naar een andere invulling. “Ik zag de vacature Formulierenhulp op de website van Welcom en die sprak me aan. Wat bleek? Er ging net iemand stoppen, dus ik ben nog voor mijn pensioen begonnen. Dat kon, want ik was op de woensdag beschikbaar.”
Spreekuur op afspraak
Formulierenhulp is een dienst van Welcom voor iedereen die moeite heeft met het (digitaal) regelen van allerlei postzaken. Of met het aanvragen van toeslagen. Drie keer per week is er een spreekuur, waar vrijwilligers klaar zitten om dit soort vragen en meer te beantwoorden. Jos vertelt: “We werken op afspraak, dus als iemand hulp nodig heeft kan hij of zij telefonisch contact opnemen met Welcom om een afspraak in te plannen. Die verzoeken komen dan bij de coördinatoren van Welcom terecht. Zij plannen de afspraken voor Formulierenhulp in en begeleiden ook de vrijwilligers. Op dinsdagavond krijg ik een appje met de afspraken van de volgende dag. Dan kan ik even kijken wat voor vragen de mensen hebben en me voorbereiden. Heel fijn is dat!”
Veelzijdig werk
De vragen die mensen tijdens het spreekuur stellen, zijn heel verschillend. Jos begint op te sommen: “Bijvoorbeeld bankoverboekingen regelen of een toeslag of uitkering aanvragen. Van alles komt er langs. Ik heb in de 4 jaar dat ik dit vrijwilligerswerk nu doe, een standaardmap gemaakt met alle vragen en formulieren. Die kan ik er zo bij pakken. En die map gebruik ik ook bij het inwerken van nieuwe vrijwilligers. Als ik er dan toch niet uitkom, kan ik altijd terugvallen op de coördinator. Dat is goed om te weten, dat ik niet alles zelf hoef op te lossen. Ook als vrijwilligers helpen we elkaar als iemand het even niet meer weet. Dat vind ik een groot voordeel van ons cluppie.
Voldoening bij blije gezichten
Jos is voorlopig nog niet van plan te stoppen, hij vindt het werk veel te leuk. “Als ik mensen soms zenuwachtig zie binnenkomen, stel ik ze eerst op hun gemak. Als het past, praat ik dan zo plat als een dubbeltje. Of ik werk met de Vertaal App. Want ik krijg veel verschillende vragen van ook heel verschillende mensen. Ik probeer vertrouwen op te bouwen, want het gaat toch vaak om persoonlijke dingen. Hoe mooi is het dan dat ze trots de deur uitgaan omdat ze iets geleerd hebben. Ook leuk: soms vragen mensen aan me ‘wat krijg je van me?’. Dan zeg ik ‘als ik wat nodig heb laat ik het je weten’. Een grap natuurlijk, want ik ben blij dat ik dit werk kan doen. Het geeft me zo veel voldoening.”
Hulp nodig bij formulieren?
Lees je nu dit verhaal en denk je: ik heb nog iets te regelen waar ik hulp bij kan gebruiken. Ook dat kan! Kijk dan hier op de website van Welcom, daar lees je meer over de dienst Formulierenhulp.
Tekst: Henrike Veerbeek, correspondent vrijwilligersverhalen
Foto’s: F. Waezi, vrijwilliger en fotograaf